tirsdag 7. august 2012

Bukselapping

Mandag 6. August

Fordi jeg ble så inspirert av dette bildet:



funnet her, bestemte jeg meg for å prøve å lage en lignende bukse selv. Jeg gikk til innkjøp av en helt ny, ettersom jeg ikke ville "ødelegge" noen av de jeg har, og fordi jeg ville ha en som var litt lys i fargen.


Min stebestemor som driver mye med quilting(lappeteknikk), og som har skap og skuffer og hyller fulle av stoffbiter og rester, var så snill og lot meg få velge ut noen stoffer til buksa.


Dette er første "utkast" hvis man kan kalle det det. Som dere ser har jeg ikke klipt ut biter ennå.


Men godt i gang! Og ved godt mot morgenen etter. Jobbet videre med buksa så fort jeg fikk stått opp.


Med minifrokost i magen.

Mal til hjertet på baklomma.

 Ferdig klipt ut.


Utstyret jeg lånte for å få klipt til bitene ordentlig, og for å klippe ut limpapiret under stoffet.


Andre forsøk, med ferdig utklipte biter.


Dette hadde jeg brukt masse tid på, men så fort jeg så hvordan det så ut begynte jeg å revurdere hele mitt arbeid. Sukk.

Stoffer ble fjernet og lagt til side.


De lappene som fikk være igjen måtte strykes for at limpapiret skulle feste seg til baksiden. Det er veldig viktig å ha bakepapir mellom strykejernet og stoffet med lim på, hvis ikke blir det limkliss overalt.

Deretter kunne jeg lime lappene fast til buksa ved å stryke dem på.


Resten(de lappene som ikke lå nederst) ble festet med nåler til jeg fikk sydd fast lappen i bunnen(rosa).

Tredje forsøk.

Jeg fikk heldigvis hjelp av min stebestemor til å splitte opp siden på buksebenet slik at jeg kunne sy på lappene med symaskina og ikke for hånd.
Her har jeg begynt å sy fast de nederste lappene på buksa.

Igjen måtte jeg revurdere enkelte ting, fordi det rett og slett fortsatt var altfor mye, og jeg ble nødt til å rekke opp alle trådene og rive av en av de pålimte lappene.


 

Da alt omsider var klart kunne jeg stryke på de siste lappene.


Lappene på bukselommene bak måtte sys på for hånd og ikke med symaskin. Dette tok meg over en time, og det er helt sant. Jeg er superdårlig, kjempenøye og helt forferdelig treg til å sy.


Her er de siste lappene også sydd på, og buksa er nesten ferdig. Det eneste som gjensto her var å sy sammen sidene på buksebeina igjen, noe jeg overlot til eksperten.

Det er ikke så ofte kreativiteten min blir brukt særlig fornuftig, men denne gangen ble det suksess.

Ferdig bukse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar